mari2 lihat!!!

Saturday, February 7, 2009

Perak...SPR...Lompat Parti....

Pada 1 Februari lalu,2 orang ADUN Pakatan Rakyat dikatakan meletak jawatan tetapi dinafikan oleh mereka dalam sidang akhbar yang diwakili orang lain pada keesokan harinya.Mereka dikatakan hilang sebelum ini dan tidak menghadiri mesyuarat Exco Negeri.Jelas ini menimbulkan tanda-tanya kerana kehilangan mereka berdua bukan perkara biasa tetapi luar biasa yang tidak pernah berlaku dalam arena politik Malaysia.

Beberapa hari kemudian,kerajaan Pakatan Rakyat Perak telah tumbang oleh sindrom lompat parti yang dianjurkan BN dan Raja Perak. Raja Perak telah menitahkan Datuk Seri Ir. Nizar meletakkan jawatan sedangkan dalam Perkara 16(6),sistem Raja Berperlembagaan Malaysia,Sultan hanya ada kuasa melucutkan jawatan ahli Majlis Mesyuarat Negeri (Exco) tapi tidak Menteri Besar. Menteri Besar hanya boleh dilucutkan jawatan melalui pembubaran DUN,undi tidak percaya dalam sidang DUN atau Menteri Besar tersebut letak jawatan.

TIdak hairanlah Datuk Seri Ir. Nizar bertidak berani mempertahankan hak rakyat yang memilihnya. Biar rakyat yang menentukan. Bersama-sama kita melihat kebenaran dan anjakan paradigma dalam arena politik Malaysia yang kini dalam kebenaran dan kepalsuan. SPR juga enggan mengadakan Pilihanraya Kecil di DUN Behrang dan DUN Changkat Jering yang dikosongkan oleh YDP Speaker Perak. Keputusan YDP Speaker Perak tidak boleh dipertikaikan dan muktamad.

Semoga Allah memberi kerahmatan kepada Datuk Seri Ir. Nizar dan ahli ADUN PR lain yang sedang sabar menghadapi ujianNya.

0 komen yang bermakna: