mari2 lihat!!!

Friday, September 12, 2008

16 September



1960-an




Beberapa hari lagi rakyat Malaysia akan menyambut ulang tahun ke-45 sempena pembentukan Malaysia yang diisytiharkan oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj pada 16 Sepetember 1963.Idea pembentukan ini tercetus semasa Tunku Abdul Rahman menghadiri Sidang Wartawan-Wartawan Asia yang diadakan di Kuala Lumpur pada tahun 1961. Tunku berucapkan mahukan penubuhan Melayu Raya tetapi tidak kesampaian.Namun, Tunku telah berubah pikiran mahukan pembentukan Malaysia hasil gabungan Persekutuan Tanah Melayu,Singapura,Brunei,Borneo Utara dan Sarawak.


Ini akan mempercepatkan proses kemerdekaan Singapura,Brunei,Borneo Utara dan Sarawak daripada cengkaman penjajah British. Idea ini diterima seluruh dunia tetapi Indonesia yang mulanya menyokong telah berubah menentang pembentukan Malaysia.Malah,mereka menganggap pembentukan Malaysia adalah suatu neokolonialisme. Setelah mengadakan pungutan suara,pembentukan Malaysia hanya terdiri daripada Sarawak,Singapura dan Borneo Utara (Sabah) pada 16 September 1963. Manakala Brunei tidak memasuki gagasan Malaysia kerana tidak bersetuju dengan sistem giliran Yang DiPertuan Agong dan ekonomi mereka (mungkin ada alasan tertentu).


Pengisytiharan ini telah mencetuskan konflik diantara Malaysia dan Indonesia atau KONFRONTRASI MALAYSIA pada 1963. Akhirnya, Indonesia telah berdamai dengan Malaysia. Pada tahun 1965 bulan Ogos pada 9 haribulan,Lee Kuan Yuew Presiden Singapura telah menisytiharkan Singapura secara rasminya keluar daripada gagasan Malaysia.


2008.............



Ingat tak tarikh ini sering digembar-gemburkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) semasa beliau memenangi PRK di Permatang Pauh? DSAI dalam langkah ke Putrajaya selepas berjaya menduduki kerusi Parlimen Permatang Pauh. Dikatakan kerajaan baru akan dibentuk pada 16 September 2008 tetapi beberapa orang ahli parlimen BN telah pergi ke Taiwan pada 9 September hingga 17 September.


DSAI telah menjadi KETUA PEMBANGKANG selepas beliau mengangkat sumpah pada 29 Ogos 2008 dan hari itu jugalah Pembentangan BAJET 2009.Marilah kita lihat kecekalan dan ketabahan usaha DSAI dalam usaha membina NEGARA RAKYAT. PAKATAN RAKYAT untuk semua.....



p/s: Raja Petra Kamaruddin,penulis blog Malaysia Today telah ditahan akta ISA pada tengahari tadi.

0 komen yang bermakna: