mari2 lihat!!!

Tuesday, September 30, 2008

Syawal di 1429 Hijrah

Raya di desa amatlah berbeda dibandingkan dengan kotaraya. Desa amatlah aman walaupun ngak maju dan moden seperti kotaraya Seremban,Senawang mahupun Paroi. Tidur yang lena, sejuk dan berkabus serta air mandi yang boleh kukatakan sejuk hingga menusuk tubuh hinggakan gue nggak sabar menyambut hari yang mulia...(tetibo speaking Indon plak...hehe).

Malam ni adalah malam raya.takbir baru sahaja berkumandang di televisyen selepas sahaja azan maghrib bergema.Semestinya saya merasa akan hiba kerana bulan
ramadhan baru sahaja meninggalkan kita.Entah saya telah merasai kehebatan malam Lailatul-Qadr atau tidak,tetapi saya amat mengharap saya memperolehinya.Malam ini malam raya,dan sepatutnya ia lebih ceria berbanding tahun-tahun sebelum ini.tetapi,ianya bukanlah seperti saya harapkan.

Sebenarnya buat pertama kali dalam sejarah dunia kehidupan aku,aku raya kat kotaraya Paroi a.k.a DUN Paroi yang diperintah oleh PAS (politik kejap...hehe..).Walaupun aku cuba nak rasa raya kat sini.
best tak...kalau best baguih arh.... Tahun ni aku tak main mercun pun. Tanpa mercun pun,raya Aidilfitri 1429H tetap meriah hinggakan aku dapat ahli baru dalam keluarga iaitu abang ipar aku yang bernama Idris bin Mohamed telah menikahi akakku Nor Fhadilina binti Mohd Fudzi tepat pukul 1232 pada 24 Mei 2008 (setahun pelancaran album peterpan HARI YANG CERAH).

Selepas solat sunat Aidilfitri, aku dan keluarga akan balik ke Batu Kikir dan Gemas (tak dekat dengan Felda Pasir Besar. [someone at there..]). Di kampung nanti, berjumpalah sanak-saudara yang sudah lama tidak mendengar cerita dan khabar kerana sibuk dan dihari lebaranlah menjadi saksi pertemuan.Duit raya dapat,mercun free (mungkin dapat kowt...),sanak-saudara yang dah lama tak jumpa. Ya Allah,Engkaulah telah menentukan takdir menemukan aku dengan sanak saudaraku...

1 komen yang bermakna:

ariff sulaiman said...

haha fitri same la kite kene raya kat bandar...
abga de citer ckit psl raye kat blog abg..rajin2 lawat la k...
abg dah add ym..approve la nnti tau
salam....
selamat hari raya eidulfitri...
maaf zahir dan batin