mari2 lihat!!!

Friday, November 14, 2008

TUN NYEMAH MULYA penakluk Portugal

APabil@ seJAraH beRKAt@.....ini adalah pelabuhan melaka ketika zaman kegemilangannya

Pada 24 Julai 1511,Portugis seakan-akan menempah tiket ke arah kemusnahan kerana menyerang Melaka untuk menyebarkan 3G (Gospel,Glory,Gold) ;(KeAgamaan,KeMenangan,KeWangan dan menguasai perdagangan rempah di Timur. Mereka untuk memastikan Perang Salib terus berlaku di Timur yang berpanjangan hingga 1924 tahun jatuhnya Turki Uthmaniyyah. Mereka berjaya menawan Bandaraya Melaka dengan kemusnahan yang teruk apabila orang Melaka menggunakan sebanyak 6000 buah meriam menyerang Portugis dalam masa selama 40 hari.

4 tahun kemudian, Tun Nyemah Mulya,seorang wanita muda berumur 20-an telah diamanahkan oleh Sultan Ahmad untuk membalas balik dendam terhadap penakluk Melaka iaitu Potugis dengan menakluk tanah mereka.Tun Nyemah Mulya dengan kekuatan 100 bahtera yang direkrut bersama 60 ribu tentera yang datang dari pelosok tanah jajahan Melaka pergi ke Portugis. Tun Nyemah Mulya melalui lautan tanpa berasa lelah dengan laskar-laskarnya yang telah ditiup semangat keJIHADan.

1515,tahun bersejarah apabila Melaka berjaya menawan Portugal dan tarikh ini sengaja digelapkan oleh sejarawan Barat untuk memastikan maruah mereka tidak jatuh kerana Portugal ditakluk oleh orang Timur. Ini adalah kali ke-2 orang Islam dan Timur berjaya menawan sebagian Eropah. Tun Nyemah Muda seorang yang bijak kerana beliau telah mengadakan persetujuan dengan Sepanyol untuk bersekutu menawan Portugal.

Empayar Kesultanan Melayu Melaka
bertahan di Eropah hanya 65 tahun sahaja apabila orang Sepanyol yang katakan mereka seorang beragama tetapi sendiri munafik menyerang Portugal dengan meninggalkan kemusnahan besar dan tidak dijumpai zaman ini. Orang Melayu masih menetap di persisiran pantai Portugal untuk meneruskan hidup.

Empayar Kesultanan Melayu Melaka bermula di Barat Semenanjung Iberia iaitu Portugal pada
1515 dan tamat pada tahun 1580.

*(sumber : 1515,Faisal Tehrani)
*(1515 tarikh ini sebenarnya dipadamkan dalam sejarah oleh sejarawan Barat)
*(Melaka dikalahkan akibat pengkhianatan Si Kitol dan pengunduran soldadu laskar Jawa)

0 komen yang bermakna: