mari2 lihat!!!

Saturday, December 6, 2008

7 Disember 1941...


Kerajaan Imperial Jepun (1878-1945)



Hari ini genaplah 67 tahun serangan Jepun terhadap Pearl Harbor dan pendaratan Jepun ke Kota Bharu (x taw arh time tuh banjir x...) yang menyaksikan pertumpahan darah militer tentera laut dan Udara Amerika Syarikat. Kejadian tersebut berlaku pada 07:53 pagi di Oahu berdekatan dengan Pulau Hawaii.Serangan ini telah dikenali sebagai Pengeboman Pearl Harbor dan Pertempuran Pearl Harbor tetapi, paling biasanya, Serangan ke atas Pearl Harbor atau secara ringkas Pearl Harbor.

2000 tentera Amerika telah terkorban dalam serangan maut Jepun tersebut. Ini merupakan tamparan hebat Amerika daripada sebuah negara Imperial Asia yang mengaku melindungi Asia dengan slogan 'Asia Untuk Orang Asia' dan mahu membebaskan Asia daripada cengkaman penjajah selepas kejatuhan Kerajaan Turki Uthmaniyyah pada 23 Mac 1924.

Matlamat serangan pada Pearl Harbor adalah untuk melumpuhkan tentera laut Amerika Syarikat di Pasifik, walaupun untuk sementara. Laksamana Isoroku Yamamoto sendiri menyatakan bahawa serangan yang berjaya sekalipun hanya memberikan setahun dua kebebasan bertindak dengan menyerang Malaya dan Indonesia.

Pada 8 Disember 1941, Kongres Amerika Syarikat telah mengisytiharkan perang ke atas Jepun dengan Jeannette Rankin merupakan undi menentang tunggal. Franklin D. Roosevelt menandatangani pengisytiharan perang tidak lama kemudian, menggelar hari sebelumnya "tarikh yang akan kekal dalam infantry." Kerajaan Amerika Syarikat meneruskan kerahan tentera, dan mula bertukar kepada ekonomi perang.

0 komen yang bermakna: