mari2 lihat!!!

Tuesday, December 2, 2008

Palestin........Dilema Besar atau Hari Yang Cerah??


Palestin,semua orang tahu tentangnya...Ia bukan khayalan atau ilusi tetapi ia sebuah kebenaran yang berlaku pada masa kini. Umat Islam sudah lama tidak mengambil berat sejak Perang 6 Hari atau dikenali dalam bahasa Inggeris Sixth Day War. Liga Arab telah bergabung menjadi 6 yang terdiri daripada negara Jordan,Mesir,Iraq,Syria,Lebanon dan negara kelahiran Nabi Muhammad s.a.w iaitu Arab Saudi.

Orang Yahudi menakluk Palestin untuk dijadikan negara Israel Raya (nama Nabi Ya'akub). Ia meliputi Semenanjung Sinai (tempat Nabi Musa bermonolog dengan Allah),Madinah yang menyaksikan mereka dihalau akibat kekalahan dalam Perang Khaibar dan Iraq (tempat mereka mendiami Mosul). Selain itu,mereka mahu meruntuhkan Masjdil Al-Aqsa,masjid ke-3 yang suci dalam Islam dan kiblat pertama dalam Islam untuk membina kembali Haykal Sulayman yang dikatakan dibina oleh Nabi Daud a.s.

Nama Masjidil Al-Aqsa yang terletak di Baitul-Maqdis cukup dikenali dikalangan umat Islam,termasuk dinegara ini. Selain itu,ia tempat paling penting dalam peristiwa Isra' Mikraj,ia juga mengandungi 1001 rahsia sejak zaman Nabi Adam hinggalah kini.


Al-Quran ada meyebutnya bersama Masjidil Haram dalam permulaan Surah al-Isra' iaitu:

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Maha Suci (Allah) yang memperjalankan hambaNya diwaktu malam dalam beberapa saat,dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa....." (surah al-Isra': 1)

Seperti yang tercatat dalam sejarah dunia,Masjidil Aqsa pernah dikuasai oleh orang Salib pada tahun 1099 hingga dibebaskan oleh Salahuddin Ayubi pada 1187. Bagaimana nasib tempat suci ini pada ketika itu?

Mulai bilakah umat Islam menyelamatkan dan memelihara Masjidil Aqsa serta benarkah Yahudi masuk ke kota Jerusalem untuk menyelamatkan Haykal Sulayman yang mereka sangka ada di Masjidil Aqsa atau memang nak merampas hak-hak orang Palestin seraya mendirikan negara Israel raya?


Fikir-fikirkanlah,wahai umat Islam!!!

0 komen yang bermakna: